top of page
  • SzerzÅ‘ képeKB könyvesblog

H. P. Lovecraft -Onnan ​túlról

Nem tudom, a kedves Olvasó ismeri-e azt a szót, hogy alvásparalízis. Régi magyar szóként a lidércnyomást feleltethető meg ezzel az alvási állapottal. Ezen könyv olvasás közben nekem volt egy ilyen rémisztő élményem. Azt álmodtam, hogy a lakásba, ahol lakom, két idegen bejött: rosszindulatúan néztek rám. Rájöttem, hogy alszom, ekkor a lelkemet egy ismeretlen erő elkezdett dobálni. Éreztem, hogy a testem tehetetlen és zúg a fülem. Nem csak egy álomban voltam, hanem egy álom az álomban: messze volt az ébrenlét éltető felszíne.

Kép forrása: Julia Kadel/Unsplash
Kép forrása: Julia Kadel/Unsplash

Szavakkal nehezen leírható az az érzés, ahogy a zuhanás során a személyiségem darabokra esett. És a semmiből előjött egy kép: egy szörnyszülött koponyája, amely oly természetellenes és torz volt, melytől elképzelhetetlen viszolygást és páni félelmet éreztem. Minden lelki erőmet összeszedve igyekeztem felülkerekedni a tudattalan terrorján és a pokoli merülésből felszínre törni. Jó hír, hogy sikerült, legalább is nagyon remélem, hogy most már nem alszom.


Remélem kellően félelmetes volt ez a történet ahhoz, hogy Lovecraft szavainak az erejéről meséljek, hisz rám, sőt, a tudattalanomra is hatottak. Miért?

Szerintem - és itt a már sokszor utalt Eliade könyvre utalok - a vallásos ember gondolkodásában a tér és az idő nem egységes, hanem heterogén. Vannak szent idők és szent helyek, ahol az eltérő síkok találkozásakor szentség ered. Ezért volt sok helyen szent a küszöb, mint a belső és a külső világ elválasztója, a jurtatartó oszlop, mint a világtengely szimbóluma vagy van nagyon mély tartalma a keresztnek, ami két oszlop találkozása. Vagy a kelták Halloween idején tüzet raktak a keresztutakra, így ijesztve el a holtakat.

Lovecraftnál is ez a kettőség jelenik meg, viszont a találkozásból nem a szent, hanem a szentségtelen ered. A profán és a "túli világ" találkozásából nem a jó árad ki, hanem a gonosz bűze szivárog. Nem a halálon túli boldog lelki élet, hanem a hideg gyötrelem, sötétség, és a benne rejlő átok s megtestesülő iszonyat bújik meg. Az ismeretlenben rejlő tudattalan képek, agyunk legmélyebb bugyraiba száműzött, titkok és fekete mágia által felszínre hozott torz tünemények, melyek fölött nincs hatalmunk... ezek kísértenek az oldalakon.


Vagy csak nagyon jól megírt történetek...


Mindenki döntse el maga, de ennél félelmetesebb Halloween-i könyvet ajánlani se tudok. Szóval, mimózáknak nem ajánlom... és biztos, ami biztos, viseljetek feszületet!


Szubjektív értékelés: 10/10


Amennyiben támogatnád a blog működését, kérlek, az alábbi linken vásárold meg a könyvet: https://lira.hu/tradetracker/?tt=4784_12_360807_&r=https%3A%2F%2Fwww.lira.hu%2Fhu%2Fkonyv%2Fszepirodalom%2Ffelnottirodalom%2Fregenyek%2Fonnan-tulrol-helikon-zsebkonyvek-75


Eliade - A szent és a profán könyve pedig itt megvásárolható:



Köszönöm!








Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page